Pages

Monday, July 5, 2010

Resepi rempah perapan ikan bakar

Bulan April lepas (kalau tak silap) ada masak ikan bakar kat sekolah. Cikgu Tajul (kaki pancing) yang bawak ikan rohu (betul ker ekk) untuk dibakar. Sehari sebelum tu dia suruh aku sediakan rempah perapan ikan tu. Aku tak pernah lagi makan ikan rohu ni so tak tau laa cemana ropanya dan rasanya. 


So, malam tu aku buat laa ikut resepi yang cilok dari internet tapi dah diubahsuai ikut citarasa aku. Mulanya aku risau gak takut tak kena dengan selera orang kan. Tapi, ada aku kisah?? Hehehe..So, inilah hasilnya ikan bakar tu. Gambar lebih dekat tak ada ya sebabnya nanti cikgu cikgi cakap aku ni jakun pulak skit2 nak amik gambar..pastu post dalam FB..erkk..




Dorang yang makan ikan ni cakap sedap dan takde bau hanyir. Korang tau laa kan kalau ikan pancing kat kolam ni bau hanyirnya unacceptable laa..aku pun tak lalu nak makan tapi ikan bakar ni xde rasa atau bau hanyir. Pastu dorang mintak laa resepi rempah perap tu dari aku. Rempah tu sebenarnya aku masak main campak-campak jer..muahahaha..jangan aku tercampak sudah laa kan..So, aku tak ingat sangat tapi aku cuba laa..



Bahan-bahannya:

# Segenggam cili kering
# 2 biji bwg besar-nak guna bwg merah pun boleh
# 4 ulas bwg putih
# 2-3 btg serai
# 2 inci halia (atau ikut suka nak byk pun boleh.Ikut banyak mana ikan yang nak dibakar)
# 2-3 tangkai bunga kantan
Asam jawa - secukup rasalahh
1/2 keping gula melaka
Gula & garam secukup rasa
Daun limau purut - dihiris halus (3/4 helai cukup laa nak bagi wangi jer)
Daun pisang
Aluminium Foil

Cara-caranya:
  1. Ikan dipotong dua.Sementara itu kisar bhn yg bertanda ' # '.Kemudian tumis bhn kisar tersebut.Masukkan air asam jawa, gula melaka,gula dan garam.Tumis sehingga masak.
  2. Setelah masak lumurkan pd ikan.Dan bungkus ngan daun pisang dan aluminium.slps itu bakarlah sehingga masak.

Yang membuatkan ikan ni tak ada bau hanyir aku rasa bunga kantan tu laa..Sebabnya memang bau rempah ni lain sangat..Wangi jer..

So, boleh laa try nanti ya..Kalau sedap bagitau kawan, tak sedap bagitau saya..ekekekeke..

No comments:

Related Posts with Thumbnails