Pages

Monday, February 9, 2009

Saman..Kisahnya

Kat dunia ni macam2 peraturan diwujudkan. Kalau xde peraturan memang tunggang
langgang jadinya kan.. Tapi kalau peraturan menyusahkan orang macam mana??

Hmm..kisahnyaa....Sejak sebulan ni memang pegi keje naik kereta.
Terpaksa keluar awal nak merempuh kesesakan kat Klang tu yang ntah
bila nak surutnya..Penat sangat rsnya pagi2 kena travel mcm tu. ni baru
kat klang..Kalau kat KL mau mengamuk hubby ku itew...

Bila dah bawak kereta kena laa parking kat tmpt yang sesuai kan..
Kalau naik motor tu boleh parking kat basement office jer.
Kalau kereta kena laa parking kat tempat berbayar.
So, hubby decide tuk parking kat depan bangunan rumah kedai yang
mungkin CF nya belum keluar lg. Kat situ ada hampir 20 lot parking
yang petaknya tidak bernombor.
Kisahnya hari malang tersebut penguatkuasa MPK datang inspection.
Kesemua >20 buah kereta yang diletakkan di situ disaman termasuk laa BGP ku itu..

Esoknya, haku dengan bengang kol bahagian letak kereta MPK..

Aku : Selamat pagi encik..
P (pegawai..konon laa kot..peon jer) : Ya, selamat pagi..
Aku : Saya ni yun..nak tanya sikit la pasal parking ni..Kalau petak takde no,
MPK akan saman ke kereta yang diletakkan di petak tu.
P : Ya, kita akan saman walaupun xde no petak. asalkan ada garisan kuning tu.
Aku : Macam mana pulak kalau xde mesin tiket tu?
Selalunya satu mesin tuk berapa petak ya??
P : Owh..satu mesin cater 15petak..
Aku : Kalau macam tu x patut laa saya disaman. Mesin tiket pun xde sedangkan
petak yg ada kat situ 2x ganda dari yg encik bagitau tu. Salah saya ker??
P : Xper cik..Cik boleh datang opis kita bawak surat saman tuk kita pertimbangkan
utk pembatalan saman..
Aku : Owh..macam tu laa plak..satu keje lak sy nak pegi opis encik.
Masa nak saman tu x plak pekerja encik periksa dulu kan.
Baru ni saya ada kol jugak (tipu sbnrnya..nak bg depa cuak skit.hehe)..
Mesin tiket kat tmpt saya parking tu rosak...
bila kol pegawai encik arahkan saya ambil no tiang.. Itu kerja saya ker??
Apa kerja penguatkuasa encik tu? Sekadar keluarkan saman tapi x prihatin.
Bila nak duit cepat jer keluarkan saman. Tapi bila bab mesin rosak x plak dipandang kan..
Huh...macam ni ker nak jadi negeri kebajikan....
P : Xper cik..nanti cik boleh buat report mesin rosak..
amik no mesin yg rosak tu..(Laa..keje aku jugak ker??)

Aduhai...x tau laa apa pemikiran kakitangan PBT ni? Kalau kami ni rakyat
yang nak kena buat keje korang abis korang nak wat keje apa?
x kan makan gaji buta kot?? Sepatutnya bila dah diberitahu tempatnya,
masalahnya korang sendiri laa yang kena pegi check apa yg rosak, apa no mesinnya..
Ini semua kerenah birokrasi. Cuba hapuskan prosedur lapuk tu..
Kata zaman IT yang serba moden dan pantas, sepatutnya ada rekod laa...

hmm..entah laa labu......

No comments:

Related Posts with Thumbnails